شناسایی اصول ایمنی و حفاظت در ترسیم و گچ بری طرح های ترسیمی
از نکات بسیار مهم در شناسایی اصول ایمنی و حفاظت در ترسیم و گچ بری طرح های ترسیمی نکات مهم رعایت بهداشت فیزیکی و روانی طراح میباشد. این نکات عبارتند از:
- طرز نشستن بر روی صندلی بدون خمیدگی بدن.
- زاویه دست باید تمام محیط را احاطه نماید.
- طرز قرار گرفتن پاها در جلوگیری از خستگی مفرط پا و عوارض های جانبی مهم است و حد الامکان از زیر پایی تختهای استفاده شود.
- در زمان تاریک بودن هوا و محیط بهتر است نور چراغ مطالعه طوری تنظیم شود که از سمت چپ به روی میز کار بتابد.
- محیط کارگاه باید آرام و بدون گرد و خاک بوده و هر روز نظافت شود.
- سعی کنید از پاک کن نرم و مناسب استفاده نمایید تا سطح کاغذ و خطوط نقشه از بین نرود.
- در فواصل طراحی بخاطر خستگی عضلات گردن و چشم هر چند گاهی دستان و بدن خود را نرمش دهید.
- هر از چند گاهی جهت رفع خستگی صورت و دست های خود را بشویید.
- در حین برش کاغذها دست خود را از بریده شدن توسط قیچی یا تیغ یا لبه کاغذ مواظبت نمایید.
- طرز صحیح در دست گرفتن مواد را فرا بگیرد.
- در هنگام گچبری طرحها بر روی دیوار و سقف بعلت حرکات عضلات دست و کمر و پا و گردن از نرمشهایی که برای خلق این گردشها و طرحها، دست های شما نیاز به انعطاف، نرمی و گردش فراوان دارد شما می توانید قبل از شروع و در حین کار و بعد از اتمام کار، از نرمشهای عمومی بدن که سبب آمادگی حجم گنجایش تنفسی و ثبت بهبود و شرایط قلب و ارگانهای مربوطه میشود نرمش بدن در کیفیت اجرای مهارت اهمیت بسزایی دارد و در کلیه رشتههای مهارتی و آموزشی قابل استفاده است و قاعدتا قبل از شروع فعالیت اعم از ورزشی و غیر ورزشی لازم و ضروری است.
آشنایی با زدن داربست – اجرای اصولی و ایمن داربست
یکی دیگر از نکات مهم در مبحث شناسایی اصول ایمنی و حفاظت در ترسیم و گچ بری طرح های ترسیمی نحوه اجرای داربست میباشد که بنا به تعریف عبارت است از: داربست ساختاری است موقتی شامل یک یا چند جایگاه اجزای نگاهدارنده اتصالات و تکیهگاهها که در حین اجرای هرگونه عملیات ساختمانی به منظور دسترسی به بنا و حفظ و نگاهداری کارگران یا مصالح در ارتفاع، مورد استفاده قرار میگیرد.
داربستها معمولا از آهن، چوب، الوار و دیگر مصالح ساختمانی ساخته میشوند و ممکن است برای اهداف مختلفی بکار گرفته شوند و موقتی بوده که پس از خاتمه کار از بین میروند. داربست ها باید ضریب اطمینانی تا ۴ برابر حداکثر بارگیری طراحی شده و بطور ایمن مهار گردند.
به جز داربست های مستقل، هر داربستی باید در فاصله های مناسب در دو جهت عمودی و افقی محکم به ساختمان مهار شود.
پایه های داربست باید بطور مطمئن و محکم مهار شود تا مانع نوسان و جابجایی و لغزیدن داربست گردد.
رعایت موارد ایمنی در داربست ها باید رعایت شود:
- هرگز نباید برای تکیه گاه داربست یا ساخت آن از آجرهای لق، بشکه، جعبه یا مصالح نامطمئن دیگر استفاده شود.
- قسمت های فلزی داربست باید فاقد ترک خوردگی، زنگ زدگی یا عیوب دیگر باشند.
- کلیه قسمت های داربست باید طوری بیکدیگر متصل و مهار شوند که در حین استفاده از داربست جابجا نشوند.
- داربست باید از موارد زیر توسط شخص ذیصلاح مورد بازدید و کنترل قرار گیرد تا از پایداری استحکام و ایمنی آن اطمینان حاصل شود. (پروانه مهارت از سازمان آموزش فنی و حرفه ای داشته باشد).
داربستها باید در موارد و زمانهای زیر مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرند:
- قبل از شروع به استفاده از آن.
- پس از هر گونه تغییرات تعویض اجزاء و یا ایجاد وقفه طولانی در استفاده از آن.
هیچ بخشی از داربست را نباید پیاده کرد و داربست را در حالتی بجا گذاشت که بتوان از بخشهای باقی مانده استفاده نمود مگر آنکه بخش بجا مانده منطبق با این مقررات باشد.
اگر قسمتی از داربست احتیاج به تعمیر داشته باشد، نباید قبل از رفع نقص و تعمیر داربست به کارگران اجازه کار کردن بر روی آن داده شود.
بعد از اتمام کار روزانه باید کلیه ابزار و مصالح از روی داربست برداشته شود.
در موقع پیاده کردن داربست باید مراقبت لازم بعمل آید که کلیه میخ ها از قطعات پیاده شده چوبی کشیده شود.
نرده ها: پلکان ها اطراف محل ورود و خروج آسانسور و نقاط مشابه که لغزندگی آنها موجب حوادث بیشتر نسبت به سایر جاها است باید از مصالح غیر لغزنده ساخته شوند. در نقاطی که از نرده بان استفاده می شود باید انتهای فوقانی آن در هر قسمت که قرار می گیرد بوسیله نردههای متحرک حفاظت شود.
پلکانها: کلیه پلکانها، سکوها و پاگردها باید تحمل فشار و سنگینی بارهای عادی را داشته، از استحکام کافی برخوردار باشند و بطور خلاصه محاسبات فنی آنها نیز باید به تایید مقامات مسئول برسد.
در داربستهایی که مخصوص گچبری در سقفهای بلند ایجاد گردیده حتما باید تور طنابی که مخصوص حفاظت از جان افراد در موقع سقوط بهپایین از داربست میباشد نصب گردد.
منبع: گچبری – ابوالقاسم گرامینژاد